Det mänskliga psyket är i grunden socialt följsamt. Några psykologistudenter visade en gång med ett experiment hur vi inte bara anpassar oss efter människor i vår omgivning, utan även efter blotta avbildningar av människor. Vid det obemannade caféet på deras institution – ett café med frivillig betalning – testade studenterna att ena dagen sätta upp en bild på en blomvas, och andra dagen ett foto av ett ansikte. Det visade sig att deras medstudenter i högre grad betalade för sig den dagen då de mötte det fotograferade ansiktet vid caféet.

 

Det avbildade ansiktets kraft

Detta lilla experiment, tillsammans med många andra av samma slag, har belyst vilken verkan avbildningar av människor har på oss. Religionsvetare menar att beteendeförändringen som kommer av det avbildade ansiktet är ett skäl till att kyrkor och andra heliga rum så ofta är utsmyckade med ikoner och gudastatyer – ett skäl utöver att bilderna är vackra, förstås. Vi skapar i vårt sinne relationer till bilder, precis som till riktiga människor – och blir som följd mer samvetsgranna, mer aktsamma på vårt beteende, eller känner oss helt enkelt tryggare. Denna sanning om det mänskliga psykets grundvalar är något att dra lärdom av än idag.

 

Porträttens möjligheter idag

Människan har sen begynnelsen en förkärlek för bilder av mänskliga gestalter, och så är fallet också idag. Företag tjänar på att ha detta i åtanke när de representerar sig själva. Genom att ta hjälp av en specialist på företagsporträtt i Göteborg, exempelvis, kan man försäkra sig om att skapa en professionell bild av sina medarbetare och sin verksamhet. Det finns en uppsjö av valmöjligheter för hur bilden ska te sig, allt från enkla, eleganta porträtt till dynamiska miljöbilder. Oavsett vad man väljer är en sak helt säker (faktiskt vetenskapligt förankrat!): bilden kommer ha en påtaglig, positiv verkan på den som ser den, och dennes relation till företaget.