En kundklubb är ett program som ett säljande företag har för att premiera trogna kunder för deras lojalitet. Alla medlemmarnas köp registreras och de får olika förmåner för att de handlar. Företaget håller kontakt med medlemmarna i kundklubben genom e-post eller sms, och på det sättet känner sig kunderna speciella och uppskattade av företaget. Då förstärks lojaliteten och kunden fortsätter att handla från det företaget. Fenomenet kundklubb började i Tyskland. Under 1980-talet blev det stort inom amerikanska företag och har sedan spridit sig över världen. Nu har många av de större säljande företagen även i Sverige en kundklubb.

 

Lönar det sig att ha en kundklubb?

Säljande företag har traditionellt använt olika metoder för att öka sin försäljning. Det har ofta varit att ha rabatter eller realisationer som annonseras för att nå ut till kunderna. Detta fungerar förstås till viss del. Om rabatten är tillräckligt stor eller varan som annonseras tillräckligt lockande, kommer det att öka försäljningen. Men något det inte uppmuntrar är kundlojalitet. De potentiella kunderna handlar där det är rea, oavsett i vilken affär det är. Om du är ute efter att bygga kundlojalitet är en kundklubb med ett lojalitetsprogram en mycket bättre metod.

En kundklubb ger nöjda och lojala kunder

Genom att ta hjälp av specialister som på https://www.inspirationcompany.se/ för att skapa din kundklubb vet du att det görs på det sätt som passar ditt företag och din kundgrupp bäst. De hjälper också till med system och metoder för att hålla koll på medlemmarna och deras köp, och kan ge idéer för poängsystem och förmåner. Poängsystemet betalar sig självt genom ökad försäljning. En kundklubb fungerar som ett VIP-forum där du kan kommunicera med dina viktigaste kunder och ge information om lanseringar, medlemserbjudanden eller andra nyheter. Detta får medlemmarna i klubben att känna sig utvalda och inkluderade, och detta är bästa vägen mot kundlojalitet.