Motoroptimering är inte bara att trimma motorn för högre prestanda. Det är lite av en vetenskap och det finns många fördelar. Det är ingen nyhet som kommit på senare år utan tjänster för uppgradering av motorer har funnits länge. Det kan ge en lägre förbrukning och högre effekt. Det finns många olika former av optimering, allt från chiptrimning och trimboxar för att nämna några. Men hur fungerar det då och finns det något att tänka på? Det finns en del att tänka på och kanske inget för nybörjare.

 

Vad är egentligen tillåtet?

Det finns en hel del att tänka på vad det kommer till vad som är tillåtet. Därför är det bra att kontakta ett proffs innan du överväger att göra det själv. Det är faktiskt inte lätt att läsa sig till hur man gör. Det finns ju en anledning varför man går utbildningar kring processen. Frågor som går att ställa sig är:

  • Vet du verkligen vad man får göra?
  • Vilka risker finns det kring att optimera bilen?
  • Ska du ombesikta bilen och vad kan det få för konsekvenser för dig om den inte går igenom?
  • Vad får du egentligen för effekt av att trimma bilen?
  • Vad är du beredd att betala?

Fler hästar och lägre kostnad för bränslet

De flesta som vänder sig till proffsen har personbilar och vill ha en piggare bil. Inte så konstigt för det är roligare att köra en pigg bil. Såklart är många ute efter att sänka bränslekostnaderna, det är inte billigt med bränsle. När det kommer till dieselbilar så är svensk diesel effektsvag och det påverkar såklart hur många hästkrafter man får ut. För att få ut mer kräm så krävs det ibland en motoroptimering. Det är inte olagligt att optimera men det är du som ansvarar för att optimeringen är laglig. Så kontakta ett proffs för din egen skull.